Rozdział XVII, w którym…
Pomysłowy Abraham, czyli zombie atakują
miasto • masuk angin, cichy zabójca • ostatnie podrygi Glenna • nowa maszyna do
pisania ubogiego korespondenta • dolary przeciw rupiom, czyli robi się naprawdę
turystycznie • sartrowskie mdłości • o banianach słów kilka • Gdańsk w świecie
i w Indonezji • promujemy wartości chrześcijańskie, za bigmaca • gdzie mieszkają
wielcy jazzmani i kto klaszcze u Rubika • wróżenie z fusów • wydobywanie twarzy
z kawałka drewna, czyli robi się nieco mniej turystycznie • Wanda, co nie
chciała Bandung Bondowoso • becakiem do Rivendell • sweet home, Jakarta
Jakarta, noc z soboty, 5 listopada, na
niedzielę, 6 listopada 2011, kwadrans po północy
Jakarta, noc z soboty, 12 listopada, na
niedzielę, 13 listopada, pół do dwunastej
Jakarta, noc z piątku, 18 listopada na
sobotę, 19 listopada 2011, za kwadrans północ
Jakarta, noc z soboty, 19 listopada, na
niedzielę, 20 listopada 2011
Jakarta, noc z soboty, 26 listopada na
niedzielę, 27 listopada 2011, dziesiąta
Znowu to wycie…
Ponura, wibrująca, transowa sinusoida. Niekończąca się, jak to sinusoida.
Wierzcie mi, to nie jest na zasadzie „organista sobie golnął i fałszuje na
pasterce, hahaha”. To nie tak, że tu nie ma melodii, to jest totalna negacja
melodii. Jak by Wam to zobrazować? Wyobraźcie sobie, że ktoś wpada na pomysł,
powiedzmy, że z okazji Halloween, żeby za daleko nie szukać, że od zmierzchu
cała okolica udaje zombie. Nie trzeba się przebierać, wystarczy jęczeć jak
najbardziej potępieńczo. Proste? Poczekajcie, jest drobny druczek. Piszą tam,
że zawodzenie musi być bezwzględnie nieprzerwane i trwać musi, ukłon w stronę
Roberta Rodrigueza, do samego świtu. W sumie chyba da radę wyobrazić sobie taką
akcję, swoisty trybut dla horrorów klasy B. Jedna rzecz wymaga nieco teoretycznego
podejścia do sprawy. Otóż nie paru zapaleńców z długimi włosami, ale cała
okolica zgadza się wziąć udział w przedsięwzięciu. Macie to? No to witam w
Jakarcie ogarniętej wigilią Aid Al Adha.
Pisałem już o
tym święcie z Syrii, nie będę się więc powtarzał. Zdanie tylko dla
przypomnienia – świętujemy wzniosły plan Abrahama, czy też Ibrahima, plan taki,
żeby złożyć w ofierze swego syna Izmaela (Iszmaela). Plan, który dzięki Bogu,
Allahowi konkretnie, wziął w łeb. Mimo że Abe naprawdę bardzo się starał, żeby
unicestwić swoje geny. Powiem szczerze: jak patrzę na te gromadzone w
prowizorycznych zagrodach koło meczetów stada krów i kóz, które, jak co roku,
zostaną jutro rytualnie zaszlachtowane, żałuje, że mu się nie udało…
Wytłumaczę
się jeszcze z przydługiego milczenia. Otóż zaraz po powrocie do Jakrty dopadło
mnie jakieś miejscowe świństwo. Lekko ciężka głowa, lekka gorączka, lekki
rozstrój żołądka, ogólna nielekka zwała… Może to sławny masuk angin? Tak tubylcy określają przeziębienie, dosłownie to coś
w rodzaju ‘wejścia wiatru’. Czyli, na nasze, może mnie przewiało. Może w
przeciągu stałem. Dobrze, że nie robiłem zeza, bo by mi tak zostało i
wyglądałbym raczej głupawo… Wiatr w każdym razie jest, według ludowej medycyny,
na rzeczy. Skoro choróbsko miejscowe, to miejscowym lekiem zwalczyć je
wypadało. Tym bardziej, że lekarstwo jest niezwykle przyjemne. Próbowałem go w
Chinach i bez grymaszenia sięgnąłem po nie znowu. Maleńki flakonik z
zielonkawym płynem, albo takież puzderko
z kremem, którym należy nacierać skronie i klatkę piersiową. W składzie
głównie mentol i kamfora, które czynią ciało niewiarygodnie lekkim, zasypia się
w takim stanie niesamowicie, polecam. Jest jeszcze bardziej odjechana metoda,
do której potrzeba monety. Monetą ową należy długo i mocno pocierać odpowiednie
miejsce na karku. Wręcz wcierać ją, aż drobne naczynia krwionośne popękają i
kark stanie się czerwony. I wiatr będzie mógł wylecieć. Odpuściłem. Wydzieliłem
sobie za to dodatkowe racje żołądkowej gorzkiej, której wciąż jeszcze trochę
chlupie w butelce. I takim zmasowanym atakiem wygrałem z chorobą.
Pech chciał,
że w poniedziałek, kiedy było ze mną najsłabiej, musieliśmy jechać do miasta. Zjawiłem
się rano w biurze dyrektorki, żeby poprosić o zwolnienie do domu. A tam
wiadomość niebanalna – Glenn wreszcie ruszył sprawę naszych wiz, w samo
południe zabiera nas do urzędu imigracyjnego, gdzie jakiś agent będzie na nas
czekał i załatwi nam, zaległe już, przedłużenie pozwolenia na pobyt. Cóż było
począć, poczłapałem do Glenna, żeby potwierdzić wycieczkę. Zasugerowałem mu
jeszcze, żeby najpierw zawiózł nas do domu. Tak jakoś głupio stanąć przed
ponurakiem z urzędu imigracyjnego w mundurku nauczycielskim miejscowej szkoły i
poprosić o przedłużenie wizy turystycznej… No to 11.45. Przebolałem jakoś dwie
lekcje, po czym wczołgałem się do samochodu i zasnąłem. Snem kamiennym,
przerwanym tylko wpadnięciem do domu i przebraniem się. Cała wyprawa miała nam
zająć nie więcej niż dwie i pół godziny. Zajęła dwa razy tyle, bo haerowiec
Glenn, mimo że wizy nauczycieli to jego działka, nigdy wcześniej w owym
urzędzie nie był. No bo, do diabła, po co. I się pajac zgubił, i krążył po
wszystkich tych jakartańskich korkach... Jego szczęście, że masuk angin nastrajał mnie bardziej do
spania niż do rzygania, mogłoby być słabo… Jak zobaczyłem agenta, mina zrzedła
mi jeszcze bardziej. W Syrii mieliśmy tajemniczego Mahammada Saida, człowieka
od mokrej roboty, który pojawiał się znikąd, otwierał – a raczej otwierały się
przed nim – wszelkie potrzebne drzwi, po czym znikał niepostrzeżenie po
wykonaniu zadania. Gość w typie Wolfa z Pulp Fiction. Tu czekał na nas
chudziutki studencik z plecaczkiem, który zdawał się nawet urzędową ekipę
sprzątającą przepraszać, że żyje. Ale daliśmy radę. Dość miły, i, na szczęście,
niemówiący prawie po angielsku urzędnik strzelił nam po fotce i zebrał komplety
naszych odcisków palców. I tyle. A co żeśmy się przez pozostałe cztery godziny
i cztery kwadranse najeździli po mieście, to nasze. P.S. Zgodnie z
zapowiedziami Stephena, kariera fajtłapy Glenna w KGS wczoraj – właściwie już
przedwczoraj, bo w piątek – dobiegła końca. Jednak mi go żal, mam kurczę
miękkie serce. Ale nie ma się co oszukiwać, tak będzie lepiej dla wszystkich, z
Glennem na czele…
Z rzeczy
przyjemniejszych: kupiłem sobie dziś komputer, zgrabnego netbooka, który, jak
szkolny spec od IT da, będzie mi od następnego razu służył za maszynę do
pisania. Biorąc pod uwagę parametry, które kosztowały mnie 3 300 000
rupii, powinien tez pociągnąć filmy i trochę gier. Zobaczymy. A teraz, po raz
ostatni… Modrzew! A teraz…
Obudziłem
się, zgodnie z planem, za dziesięć piąta. Wakacje, doprawdy… Punktualnie o
piątej wyszliśmy z pogrążonego we śnie hotelu na ciemną ulicę. O dziwo, gość od
wycieczki do Borobudur już na nas czekał. Krótki spacer do busa i snu ciąg
dalszy.
Dygresja.
Podszedł do mnie właśnie strażnik i patrzy mi przez ramię… Nie lubię, jak mi
się patrzy przez ramię. Mam nadzieję, że mnie nie zgarnie za picie piwa podczas
wigilii świątobliwego zarzynania zwierząt, pewno to nie wypada… Koniec
dygresji.
Budzę się,
pierwsze co widzę, to napis Prambanan. Coś tu nie gra, przecież mieliśmy zacząć
od Borobudur… Przecieram oczy, rozglądam
się, jest ok, chyba coś mi się przywidziało. Wysiadamy, podbiega do nas
pierwszy handlarz, dzierżąc miniaturki świątyni, którą zaraz mamy zobaczyć w
realu. Odprawiony, nie daje za wygraną. ‘Mister, maybe later?’ Jasne, ‘maybe
later’. Bukra, inshallah, kolego…
Tak, jest
megaturystycznie. Widać to na pierwszy rzut oka, mimo że dopiero dochodzi
szósta rano i słońce jeszcze dobrze nie wzeszło. Kierujemy się, razem z pięcioma
osobami z naszego busika i opiekunem, do wejścia dla obcokrajowców…
Bezczelność. Po pierwsze tak bez wazeliny grupować zwiedzających, po drugie –
wywieszać dla bogu ducha winnych bule z Polski cenę za wejście w dolarach. Czemu
nie przeliczą tego, dla przyzwoitości, na rupie? Piętnaście dolców… Na
szczęście działają nasze magiczne karty Euro 26. Tylko tę Olivera zdobi napis
‘student’, ale wszyscy kupujemy bilety po osiem USD. Jeszcze da się przeżyć… W
cenie jest kawa, herbata, woda, co kto lubi, i sarung, tradycyjna chusta, którą
wypada owinąć sobie wokół bioder i ud.
Ale w końcu
ma być pięknie. Australijczyk z Parangtritis ostrzegał przed tłumami turystów i
jeszcze większymi tłumami sprzedawców wszystkiego, ale na szcycie samej
świątyni czekać ma na nas tylko wielkie wow, kontemplacja harmonii architektury
i krajobrazu oraz generalna nirwana...
To na
początek opisu technicznego słów kilka. Nie jest pewne kto wpadł na pomysł
obudowania wzgórza świątynią. Listę podejrzanych otwiera Samaragrawira, władca
potężnego królestwa Sriwijaya, które dominowało podówczas nad niebylejakim
kawałem Azji Południowo-Wschodniej i dominować nad nim miało jeszcze przez bez
mała pół tysiąclecia, aż do epoki imperium Majapahit. Zrozumiałe więc, że i
miejsce wybrał ów ktoś nie byle jakie. Wokół groźne szczyty i sielankowo
zielone stoki, prawdopodobnie już wtedy zaadaptowane na maownicze pola
ryżowe... „Są
w tym jakieś czary. Pozwólcie najbardziej roztargnionemu z ludzi pogrążyć się w
głębokiej zadumie — postawcie go na nogi, wprawcie jego stopy w ruch, a
niechybnie zaprowadzi was do wody, jeśli w tej okolicy wodę znaleźć można.” Tak
pisał Herman Melville w Moby Dicku, w którym się teraz z Oliverem zaczytujemy,
dowodząc, że „wszystkim to wiadomo, że medytacja i woda poślubione są sobie na
zawsze.” Trudno dociec, czy naukowcy zgłębiający zagadkę Borobudur również zaczytywali
się w przygodach kapitana Ahaba i jego załogi, któryś z nich jednak doszedł w
każdym razie do tego, że wulkany i tarasy to za mało, że Borobudur znajdować
się musiało nad jeziorem, wręcz z niego, niczym kwiat lotosu, wyrastać. Ładna
koncepcja, chyba nawet dobrze udokumentowana gruntownymi gruntowymi badaniami.
Trzymajmy się jej.
Skoro nie jest
pewne, kto oczami wyobraźni zobaczył na wzgórzu świątynię, tym bardziej nie
jest pewne ilu przecinków na stronie historii przez jakieś pięćdziesiąt lat na
przełomie VIII i IX wieku zwoziło na miejsce budowy andezytowe bloki, układało
je, wreszcie rzeźbiło, wprowadzając ową wizję w życie. Bez ofiar się pewno nie
obyło, ale, koniec końców, udało się. Największe buddyjskie miejsce kultu w
dzisiejszej Indonezji, czyli, chyba się nie mylę, na całej południowej półkuli,
wzniesiono na planie mandali. Mandala znaczy dosłownie koło, ale hinduistyczni
i buddyjscy mędrcy sprawę skomplkowali na tyle, że podstawę Borobudur stanowi
kwadrat. Dokładnie 118 na 118 metrów, każdy z boków jest więc odrobinę dłuższy
niż standardowe boisko piłkarskie. Kwadrat w buddyzmie ma być obrazem człowieka
i związany jest z ziemią. Koło to symbol doskonałości i nieba. I tę koncepcję
budowla realizuje. Podstawa i pięć poziomów mają kształt kwadratu, trzy
najwyższe są koliste. Dochodzi tu jeszcze jeden podział dziewięciu – również znacząca
liczba – pięter. Pierwsze trzy wyrażają Kamadhatu, świat pragnień, kolejne trzy
– Rumadhatu, świat form, ostatnie – Arupadhatu, świat bez form. Jakby tego
ścisłego planu było mało, również płaskorzeźby pokrywające kolejne poziomy
schodkowej piramidy ewoluują tematycznie i symbolicznie, podobnie jak 506
posągów Buddy, częśc z nich poumieszczanych w kopulastych stupach. Stupa – w
Tybecie, jeśli mnie pamięć nie myli nazywa się to czortenem – to coś, co
określić możemy mianem relikwiarza. To kapliczka, która powinna zawierać przedmioty
kultu: sutry, czyli święte pisma, lub najlepiej szczątki zasłużonych. Jak
naprawdę jest z tymi szczątkami – nie wiem, ale podejrzewam, że jak wszędzie. Gdyby
złożeni z tych wszystkich relikwii mędrcy istotnie zaludniali kiedyś świat i
oświecali ludzkość, to Palikot zamiast zdejmować znad drzwi sejmu krzyż,
piekliłby się na kadzidełka...
W kontekście
całego ambarasu związanego z budową, Borobudur służyło buddystom stosunkowo
niedługo. Zwykle mówi się tu o roku 1006, roku wielkiej erupcji Merapi.
Niektórzy naukowcy nie przypisują jej tak niszczycielskiej mocy jak napływowi
islamu, który praktycznie położył kres buddyzmowi na Jawie. Tak czy owak,
Borobudur na długie stulecia popadło w zapomnienie. Odkrył je na nowo, całkiem
dosłownie, bo ruiny porosły dżunglą i nie interesowały specjalnie nawet psa z
kulawą nogą, o tubylcach nie wspominając, dopiero w roku 1814 Thomas Stamford
Raffles, ówczesny zarządca wyspy, która na moment znalazła się pod panowaniem Jerzego
III. Najpierw Brytyjczycy, później Holendrzy próbowali przywrócić świetność
świątyni, gruntowną jednak renowację przeprowadził dopiero młody naród
indonezyjski, przy finansowym wsparciu – a w praktyce za pieniądze – UNESCO.
Przez dziesięć lat, od roku 1973 do 1983, blok po bloku doprowadzano Borobudur
do porządku. Na uroczystej inauguracji pojawił się sam Suharto, co nie
przyniosło zabytkowi szczęścia. Dwa lata później jakiś prawicowy islamski
ekstremista wpadł na pomysł, że świat zwróci uwagę na jego niechęć do Suharto
jeśli wysadzi Borobudur w powietrze. Jak pomyślał, tak zrobił. Na szczęście niezbyt
skutecznie, świątynia, która przez 1200 lat sąsiadowała z Górą Ognia, jakoś
zniosła i bomby. Zniosła i trzesienie ziemi z 2006 roku. Groźnie było rok temu,
kiedy to, jak już nadmieniłem, znów rozgniewał się Gunung Merapi. Położony 28
kilometrów od Borobudur wulkan wypluł z siebie chmurę pyłu, która
dwuipółcentymetrową warstwą pokryła ogromną świątynię. Kolejny ukłon w stronę
niesamowitej mocy natury... Ale pył usunięto, i, choć temat renowacji jest cały
czas aktualny, jest co oglądać.
Hmmm.
Nieszczęsne oczekiwania, nieszczęsne wyobrażenia... Nasz Ausie spodziewał się
kolejnej kupy kamieni, Borobudur rzuciło nim o ziemię. My zostaliśmy nastawieni
na niesamowitość wśród niesamowitości, a szału nie było. Znaczy dobrze,
świetnie nawet, ale obyło się bez wielkich uniesień. Może gdybyśmy z większym
namaszczeniem na modłę buddyjską zataczali zgodnie z ruchem wskazówek zegara
coraz mniejsze kręgi pnąc się w górę? Może gdybyśmy, lepiej się merytorycznie i
duchowo przygotowawszy, relief po reliefie i stupa po stupie odkrywali złożoną
mądrość, którą rzemieślnicy i artyści zamknęli z milczących głazach? Może
gdybyśmy potrafili nie zwracać uwagi na innych turystów łażących bez ładu i
składu we wszystkie strony i indonezyjskich studentów, kręcących się po
kolejnych poziomach w poszukiwaniu możliwości pogawędzenia po angielsku na
boleśnie wyświechtane tematy?
A może gdyby
babcia miała wąsy? Prawda jest taka, że Borobudur, mimo wielkiego wysiłku włożonego
w renowację, jest martwe i to chyba jest największy problem tego miejsca. O ile
więcej wrażeń dostarczało nam odwiedzanie o wiele mniejszych i skromniejszych
świątyń tybetańskich. Wypełnionych zapachem palonego jakowego masła, monotonnymi
mantrami i pielgrzymami, między których można było się wmieszać. Inna bajka...
A teraz...
Modrzew. A teraz... Jeden obrazek, nad którym muszę się rozpłynąć, bo ujął mnie
chyba bardziej niż setki tysięcy andezytowych bloków objętych patrnatem UNESCO...
Schodzimy ze wzgórza. Mijamy namiocik, spod którego strażnicy krzyczą, że mamy
oddać okolicznościowe sarungi, które, jak sądziliśmy, dostaliśmy w prezencie
płacąc za bilety. Wstępujemy do muzeum, które poświęcone jest ciekawemu
tematowi rekonstrukcji starożytnego jawajskiego okrętu, ale nijak ma się do
podobnego muzeum Kontiki w Oslo. Dochodzimy do punktu spotkania z resztą
wycieczki, placu pełnego restauracyjek i straganów z tandetnymi pamiątkami. Już
lecą, lecą na złamanie karku, naganiacze wszelkiej maści, ten z naręczem
miniaturek świątyni, ów z menu jakiejś jadłodajni, wszyscy, jak jeden mąż, drą
mordy „mistermistermister”. Ignorujemy ich i siadamy w knajpce Prambutan, gdzie
mają podać nam wycieczkowe śniadanie, w końcu już ósma. I patrzę, a tu na
słupie podtrzymującym daszek spora wlepka dużymi literami oznajmiająca wszem i
wobec: „SICK OF IT ALL. JUST LOOK AROUND.” Niewiarygodne, jak może człowiekowi
poprawić humor tak negatywne z pozoru przesłanie. Nie wiem kim był autor i co
miał na myśli. Miał dość profanacji starożytnego miejsca kultu, uniósł się
sprawiedliwym gniewem niczym Jezus na kupców w świątyni? Może chciał bardziej
uniwersalnie skomentować rzeczywistość? Odnieść się do marności człowieka? Bezsensu
istnienia? Nie wiem, ale poczułem z nim jakąś nić porozumienia, jakąś jedność w
tej jednej myśli, którą postanowił się podzielić w tak abstrakcyjnie
niespodziewanym miejscu. Jego zdrowie.
Na powrót w
busiku, wiozą nas dalej. Tym razem nie ma nawet czasu na drzemkę. Po nie więcej
niż trzech kilometrach wysiadamy przy Candi Mendut, maleńkiej świątynce i
położonym w jej pobliżu klasztorze. Dają nam dwadzieścia minut. Rzucamy oczami
na świątynię i dochodzimy do wniosku, że posąg Buddy, który siedzi ponoć w niewiarygodnie
nietypowej pozycji, po turecku zamiast w standardowym kwiecie lotosu, nie jest
wart opłaty za wstęp i użerania się z rozłożonymi wokół handlarzami, którzy już
czekają, żeby wyskoczyć ze straganów i cisnąć. Wierzę na słowo, że siedzi
właśnie tak, a nie inaczej. Swój czas decydujemy się poświęcić opustoszałemu
klasztorowi, który, mimo że dziwnie nowoczesny, pozwala nam na chwilę
wytchnienia. Niebiańska cisza, niebiański spokój. Tak, tak to chyba powinno
wyglądać... Może to zasługa tych buddyjskich lwów, które mają jakoby bronić
przybtku przed złymi mocami. Niestety, jak zwykle nie udaje się wyjąć
kamiennych kul spomiędzy ich zębów...
Jedna rzecz jeszcze
w okolicach Candi Mendut zasługuje, nim ruszymy dalej, na uwagę. Ogromne,
rozłożyste drzewo rzucające legendarny, mityczny wręcz, cień na wiejską drogę.
W cieniu takiego właśnie drzewa siedząc, Budda miał osiągnąć oświecenie.
Hinduiści czczą ów cień jako siedzibę Śiwy. Modrzew. Nie, zaraz - zmiana slajdu - banian. Nazwa ta odnosi się
własciwie do figowca bengalksiego (Ficus
benghalensis), zwyczajowo określa się nią jednak wszelkie epifityczne figowce.
Żywot baniana rozpoczyna się zwykle w jakiejś szczelinie, najczęściej
szczelinie w pniu innego drzewa, czasem w murze budynku. Roślina rozrasta się,
pnie w górę, oplatając jednocześnie korzeniami pień gospodarza, z czasem
dosłownie go pochłaniając. Korzenie stają się coraz potężniejsze i liczniejsze,
zmieniając się w kolejne pnie, plątaninę pni. Największe baniany rozrastają się
do niewyobrażalnych rozmiarów, tworzą gaje będące wciąż jednym osobnikiem, a
pokrywające obszar o średnicy nawet pięciuset metrów. Banian, dodam, jest jedym
z pięciu symboli w godle Indonezji, doskonale wyrażając jedność narodu o
multikulturowych korzeniach. Żeby już nie wracać do tego tematu, raz-raz pozostałe
cztery. Byk, konkretnie banteng, reprezentuje
idee demokracji, porozumienia, takie ponoć tendencje zwierzę to przejawia. Ryż
(którego Indonezja jest trzecim w świecie producentem i trzecim konsumentem)
oraz bawełna obrazują żywotność, a także sprawiedliwość społeczną. Ostatnia
ćwiartka należy do łańcucha. Spleciony jest on z okrągłych i kwadratowych ogniw
symbolizujących odpowiednio kobiecość i męskość, a wspólnie – następowanie po
sobie pokoleń. Centralnie położona na wewnętrznej tarczy złota gwiazda na
czarnym tle nawiązuje do wiary w jednego najwyższego boga. Jakiego – każdy może
sobie wybrać. Nie ma opcji politeizm (choć hinduizm jakoś przechodzi), nie ma
opcji ateizm. Sorry.
No, udało
się. Windows wgrany, office wgrany, przesiadam się na swojego własnego kompa. Fajnie fajnie. Lekki, poręczny, bateria ma
trzymać przez ponad siedem godzin. A skoro wtrąciłem już powyższe trzy grosze,
niechże dorzucę jeszcze garść newsów pierwszej świeżości.
W związku ze
zbliżajacymi się wielkimi krokami mistrzostwami Europy w piłce nożnej, temat
naszej ojczyzny zaczyna być wałkowany, między innymi w porannych programach
telewizyjnych, w które wgapiamy się tępo naciągając na stopy skarpetki i szczotkując
zęby o szóstej rano. Ostatnio z odrętwienia wyrwała nas reklamówka suto
okraszona materiałami z Gdańska. Muszę powiedzieć, że jest dobrze. Żuraw i
Neptun prezentują się lepiej niż kiedykolwiek, bujna zieleń drzew bije po
oczach a schody ruchome w Galerii Bałtyckiej śmigają aż miło. Aż się łezka w
oku kręci.
Zostaliśmy
dziś zaprzęgnięci do promowania naszej szkoły i jej twardo promowanych na
bilbordach chrześcijańskich wartości. W ramach tak zwanego Open House. Chyba
jakiś gorący okres zapisowy ma właśnie miejsce, bo konkurencja między szkołami
jest ostra. A gdzie konkuruje we własnym elitarnym gronie elita? Gdzie
najlepiej przemawiają do ludzi owe wartości chrześcijańskie? Oczywiście w
centrum handlowym! Właściwie nie bardzo pojmuję, jaka w tym wszystkim jest
nasza rola. W każdym razie po pierwszej przyjechał po nas kierowca i zawiózł
nas na miejsce. Od obecnej tam – na całodobowym chyba posterunku – księgowej,
którą, z racji nieustępliwości w ściąganiu czesnego, nazywamy Panią Smok, nie
dowiedzieliśmy się niczego. Mamy sobie usiąść i dobrze wyglądać. I czy chcemy
lunch. No nie bardzo. Za piętnaście minut to samo pytanie. Czy ma nam coś przynieść
z A&W. Nie, dziękujemy, ale jak juz musi, to może o piętnastej. No więc od
piętnastej punkt zajadaliśmy się fastfoodem, na mcdonaldsie w końcu stanęło. Ku
uciesze krążącej wokół gawiedzi. Rozkmińcie, potencjalni klienci, jaka fajna
nasza szkoła, jak dobrze odżywionych mamy belfrów, niczego im u nas nie
brakuje! Patrzcie, jacy różowi i tłuściutcy. Czy wyobrażacie sobie lepszą
przyszłość dla Waszych pociech?
Debiut na
dzielni zaliczyła ostatnimi czasy nowa garażowa jadłodajnia. Marbel się zowie,
a dzięki niej atrakcyjność okolicy wzrosła o dobrych kilka punktów
procentowych. Standarowy zestaw standardów – ayam (kurczak), ikan (ryba), udang
(krewetki), cumi (kalmary) – przyrządzają na miliard sposobów. Na przykład w
sosie cytrynowym albo w formie kung pao (miejscowa wersja chińsiego gong bao).
Palce lizać. Dosłownie niekiedy, bo trzeba Wam wiedzieć, że tak jak nasze stoły
obsługujemy nożem i widelcem a chińskie pałeczkami, w Indonezji tradycyjnie je
się palcami. W parze z ryżem na parze idą czętso miseczki z wodą, którą zwilża
się dłoń, żeby sprawniej formować ryżowe kulki. Dłoń prawą, dłoń – moralnie –
czystą, w przeciwieństwie do lewej, sinistra, która, upraszczając, służy za
papier toaletowy, którego w toaletach nie serwuje się. Tradycja tradycją, ale
restauracyjkom nie można odmówić otwartości na cywilizacyjne nowinki. Dla
chętnych w każdym właściwie przybytku oralnych rozkoszy dostępne są tak
widelce, jak i pałeczki. Skoro już temat został poruszony, jedna jeszcze myśl,
na poły banalna, bo dla wielu z Was pewnie oczywista. Dla reszty – ku
przestrodze, gdybyście zawędrowali w rejony Azji Południowo-Wschodniej i
chcieli się posilić czymś znajomym. W kontekście wspomnianego ayam kung pao.
Jeśli w Europie będąc, rozsiadacie się wygodnie na plastykowym krzesełku w
jakiejś obskurnej wietnamskiej czy chińskiej budzie, zamawiacie kurczaka w
pięciu smakach i myślicie, że jesteście tru, mylicie się. To znaczy może być
przyjemnie, nie przeczę, ale w prawdziwej obskurnej azjatyckiej restauracji
nigdy nie dostaniecie równiutkich kawałków kurczaczej piersi. Dostaniecie to,
co nie zdąży uciec spod tasaka, który najchętniej czopuje szyjki, korpusiki,
ewentualnie skrzydełka. Najzabawniejsze jest to, że taki ssąco-mlaskający chaos
smakuje, lub zdaje się smakować, lepiej niż jego uporządkowana eurpejska
wersja... Co natomiast dzieje się z piersiami? Tej zagadki od lat nie udało mi
się rozwiązać. Dam znać, jak coś się w tej kwestii zmieni.
Właśnie,
zagadki! Przecież Wasz niezawodny narrator nie wspomina o nowej restauracji
tylko po to, by znów napawać się oczywistościami i nowinkami azjatykiej kuchni.
Gdzieżby! Po prostu szykuje dla Was kolejny narracyjny detour. O ktorym teraz.
Kiedy po raz pierwszy zawitaliśmy w skromne progach Marbel, jeden z licznych
pracowników, zdecydowanie najbardziej ogarnięty z angielskiego – i wogóle jakoś
najbardziej ogarnięty – przyniósł nam kostkę rubika i kazał się bawić. No
spoko, jak zwykle ułożyłem jedną ściankę, co jegomość skwitował propozycją
nauczenia nas profesjonalnego podejścia do sprawy. O której to sprawie
zapomnieliśmy, mimo intrygujących modeli kostek rubika podczas kolejnych wizyt
kiwających się pod sufitem na ciepłym wietrze. Dziś zagadkowy młodzian po
posiłku zaprosił nas na zaplecze, które okazało się być sklepem z akcesoriami
dla mózgowych onanistów. Gry logiczne, dziwaczne układanki, i oczywiście kostki
rubika wszelkich maści i rozmiarów. No i puchary. Tu dochodzimy do sedna. Nasz
nowy znajomy nie jest po prostu nerdem. Jest nerdem zawodowym. Trzecie miejsce
na międzynarodowych mistrzostwach układaczy rubika w Singapurze. Dwa razy z
rzędu. Między – licznymi – innymi. I misja szerzenia mody na wywracanie
neuronów na drugą stronę. Na rozgrzewkę dostaliśmy parę prostych manualnych
zagwozdek – jakieś poskręcane gwoździe, zestawy połączonych stalowych figur
geometrycznych, drewniane prostopadłościany złożone z ruchomych klocków. No nie
błysnęliśmy, przyznaję. Ekspert postanowił więc ożywić niezręczną atmosferę i
wyciągnął profesjonalny zestaw do rubika. Na niewielkim panelu opiera się obie
dłonie. Przed zawodnikiem leży pogmatwana kostka. W momencie, kiedy odrywa się
dłonie od panelu, elektroniczny zegar zaczyna mierzyć czas. Bach, bach, bach,
paluszki śmigają jak postacie w dalszych tomach Dragonballa. Czyli że ich nie
widać. Kostka ułożona, dłonie wracają na panel. Osiemnaście sekund. A gość nie
wyglądał, jakby mu się specjalnie spieszyło... Jego rekord to ponoć sekund, w
przybiżeniu, siedem. Zapytałem go, chcąc wysondować poziom zawodowstwa, ile
trenuje przed turniejami. Tak z pięć godzin dziennie. Hmmm. A tak poza tym to
pracuje w garażowej jadłodajni gdzieś na przedmieściach Jakarty... I tu dwa
skojarzenia filmowe. Musze najwidoczniej humanistycznie zrównoważyć swoje
logiczne nieogarnięcie, które dziś mocno dało o sobie znać. Po pierwsze „Rydwany
Ognia”. I pokazana w nich epoka historii sportu, wcale nie tak odległa epoka, w
której sportowiec był, dajmy na to, pastorem, a zupełnie przy okazji trenował
sobie bieganie i jechał na olimpiadę jako reprezentant Wielkiej Brytanii.
Piękna epoka. Po drugie, „Królestwo” von Triera. Lekarze nie dają pacjentce z
rakiem wielkich szans na przeżycie, syn sprowadza więc czarnego jak noc kolesia
w demonicznych dredach, który usuwa guza umiejscowionego gdzieś w jamie
brzusznej używając do tego dłoni. Później go zjada, mówiąc, że uzupełnia w ten
sposób niedobór witamin, stary dobry Lars, ale mniejsza o to. Któryś z obecnych
pyta w każdym razie skąd też syn wytrzasnął takiego magika, na co pada głęboka odpowiedź,
cytuję z zamierzchłej pamięci, ze wszystkimi tego konsekwencjami: „to jest tak
jak z wielkimi jazzmanami, myślisz, że mieszkają gdzieś nie wiadomo gdzie,
tymczasem oni żyją tuż obok Ciebie, w Danii...”. No to my mamy geniusza w
pobliskiej restauracji. Ciekawe swoją drogą, czy jego stara klaszcze u
Rubika...
Jeden jeszcze
temat zasygnalizuję. W związku ze standardowymi zmianami w przepisach wizowych,
czymś się w końcu stosowne ministerstwo zajmować musi, możemy za jakiś czas
znaleźć się na lodzie. Rzecz jednocześnie niebywała i typowa, zależnie od dosłownej
lub niedosłownej interpretacji wyrażenia. W każdym razie, kto wie, może wkrótce
tytuł niniejszych wywodów będzie musiał się zmienić... Czemu ustąpi miejsca Wyspa
Wulkanów? Krajowi Kwitnącej Wiśni? Krajowi Uśmiechów? Holidays in Cambodia? A
moze, wielki powrót, Państwu Środka? W sumie dość ekscytująca ta niepewność...
Znów cena w
dolarach, judaszowe trzynaście tym razem, ale po raz drugi tego dnia karty Euro
26 ratują nasz budżet obiniżając cenę do nieco rozsądniejszych siedmiu. Mimo że
dochodzi już dziesiąta i mimo że bilety są odrobinę tańsze niż w Borobudur,
turystów jest tu znacznie mniej. Właściwie rozległy – największy hinduistyczny
w Indonezji – kompleks świątynny świeci pustkami. Mamy go więc bardziej dla
siebie, dzięki czemu frajdy ze zwiedzania jest automatycznie więcej. Wydaje
się, że Prambanan pozostaje pod każdym względem w cieniu Borobudur.
Niesłusznie. Już z daleka zachwycają główne budowle poświęcone świętej trójcy –
Brahmie (Stwórcy), Vishnu (mam kłopoty z tłumaczeniem ‘the Sustainer’,
powiedzmy: Podtrzymywaczowi) i Śiwie (Niszczycielowi) – wyłąniające się
majestatycznie z morza palm. Już z daleka
intrygują ich kształty, przywodzące na myśl masywne u podstawy i delikatnie,
kobieco krągłą linią zwężające się ku górze pąki kwiatów. Z bliska natomiast
olśniewa harmonia surowej szarości kamienia i misternych zdobień, nadających świątyniom
lekkości i strzelistości. Monumentalną całość uzupełniają równe rzędy
niezliczonych małych kapliczek okalające wewnętrzną, najświętszą strefę.
Nie da się
ukryć, mimo lejącego się z nieba żaru, jesteśmy urzeczeni. Wrażenie potęguje
jeszcze nieobecność nahalnych handlarzy. Ową ośmieleni, z własnej woli podchodzimy
do samotnego pawiloniku, przy którym na ziemi siedzi w pozycji lotosu leciwy
mężczyzna w berecie i, ćmiąc papierosa, rzeźbi maski. Nie produkuje seryjnie,
tylko rzeźbi. Z każdego kawałka drewna powoli i z namaszczeniem wydobywa
uniklną, pełną ekspresji twarz, pod każdym względem, nawet stylistycznie, inną
od standardowych modeli sprzedawanych na straganach. Artysta nie tylko nie
rzuca się na nas, ale zdaje się wcale nie zwracać na nas uwagi. Zagadany,
chętnie opowiada o swojej pracy, nie przerywając jej jednak ani na moment...
Można więc i tak...
Powstanie
Prambanan jest co najmniej tak tajemnicze jak powstanie Borobudur. Wzniesiono
je prawdopodobnie w IX wieku, prawdopodobnie jako główną świątynię królestwa
Mataram. Fascynująco niejasne są ówczesne relacje między hinduizmem a
buddyzmem, religiami sąsiadujących ze
sobą królestw. Może Prambanan było mocną odpowiedzią na Borobudur? Może prawdą
jest, że doszło do zjednoczenia wielkich rodów poprzez małżeństwo Rakai Pikatan,
księcia Mataram i buddyjskiej księżniczki Pramodhavardhani z dynastii
Sailendra? Przemawia za tym Candi Sewu, kolejny kompleks świątyń położony nie
dalej jak kilometr od wież poświęconych Brahmie, Vishnu i Śiwie. Drugi największy
w tej części świata kompleks buddyjski... Sprawę na poły wyjaśnia, na poły
komplikuje legenda dotycząca powstania owego. Legenda warta chyba
przytoczenia...
A było to
tak… Dawno, dawno temu, żył sobie mądry i sprawiedliwy król. Nazywał się Prabu
Damar Moyo (tak, Siostrzyczko, jak Moyo Yoyo z Atomówek). Jego królestwo,
Pengging, sąsiadowało z królestwem Boko. Mieszkańcy Boko nie mieli tyle
szczęścia co mieszkańcy Pengging. Rządził nimi okrutny olbrzym Prabu Boko,
który, jak powiadano, pożerał swoich poddanych... Prabu Damar Moyo miał syna, Bandung
Bondowoso. Prabu Boko miał natomiast córkę, piękną Loro Jonggrang. Zły Prabu
Boko podstępnie zaatakował Pengging, co dało początek wyniszczającej wojnie
między sąsiadami. Chcąc położyć kres ludzkim cierpieniom, Prabu Damar Moyo
wysłał swego syna na czele armii, by pokonał olbrzyma. Dzielny Bandung
Bondowoso na polu wielkiej bitwy zabił Prabu Boko. Armia tyrana pierzchła do
stolicy. Piękna Loro Jonggrang dowiedziawszy się o śmierci ojca wpadła w
rozpacz i gniew. Postanowiła bronić królestwa Boko. Nie mogło stać się inaczej,
kiedy Bandung Bondowoso podczas oblężenia ujrzał na murach miasta piękną
księżniczkę, z miejsca się w niej zakochał i, nie czekając ani chwili,
oświadczył się. Pogrążona w żałobie Loro Jonggrang odmówiła. Książę Pengging
nie dał za wygrana i wkrótce ponowił propozycję małżeństwa. Tym razem
księżniczka zgodziła się, stawiając jednak dwa warunki. Po pierwsze nakazała
Bandungowi Bondowoso zbudowanie studni. Zadanie nie było trudne dla bohatera o
nadludzkich mocach. Szybko uporał się ze studnią, a wtedy Loro Jonggrang
poprosiła go, by do niej wszedł. Kiedy tylko znalazł się wewnątrz, Patih
Gupolo, olbrzym zaprzyjaźniony z poległym królem Boko, przysypał studnię
wielkimi głazami. Bandung Bondowoso zdołał się uwolnić i, przebaczywszy
wybrance serca podstęp, poprosił o zlecenie drugiego zadania. Tym razem wydawało
się, że warunku nie da się spełnić. Loro Jonggrang kazała Bandungowi Bondowoso
zbudować tysiąc świątyń w jedną noc! Ale zakochany książę nie dał za wygraną.
Pogrążył się w medytacji, podczas której przyzwał demony ziemi. Z ich pomocą
wzniósł dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć świątyń. Widząc, że Bandung niechybnie
odniesie sukces, Loro Jonggrang wraz ze swoimi służkami rozpaliła na wschodzie
wielkie ognisko i wyszła na okoliczne pole zbierać ryż. Demony, przekonane, że
wstaje dzień, uciekły do swych podziemnych siedzib... Rozgniewany książę
przeklął swą ukochaną, która obróciła się w kamień. Stała się posągiem
ostatniej, tysięcznej świątyni, której budowę Bandung Bondowoso zakończył nim
naprawdę nastał świt...
Godzina
ledwie pierwsza, a my, po brzegi wypełnieni bezcennymi, albo przeciwnie,
całkiem konkretnie cennymi, wrażeniami, z aparatem pełnym fotek, których nie
powstydziłby sie rodowity Japończyk, jesteśmy w Yogyakarcie. Godzina ledwie
pierwsza, a my wydaliśmy już tyle, że szkoda gadać. Ale prawda to bardzo dobrze
znana, że jak się już tyle wyda, to wydanie jeszcze trochę przychodzi jakoś
łatwiej. Niechże się zatem stanie lunch w McDonaldsie. Tutaj to dopiero mają
cuda dziwy. Czy istnieje gdzieś na świecie druga restauracja opatrzona złotymi
łukami na czerwonym tle, w której serwuje się potrójne cheeseburgery? A
widzicie! Tu tak właśnie jest. Nie inaczej. Wprawdzie potrójny cheese ma najwyżej
tyle mięsa, co gdzie indziej podwójny, ale to po prostu Ronald McDonald
troszczy się o nasze zdrowie. Wiadomo, że niezdrowo jest spożywać za dużo
czerwonego mięsa. To jednak nie koniec cudów dziwów. Śmiałek, który wyda za
jednym posiedzeniem 50 000 rupii, co niestety nie jest trudne, dostaje w
gratisie chickenburgera lub loda z nowiutką polewą mixed berries!
A spirala się
nakręca. Jak się wydało owe „jeszcze trochę”, to hamulce zupełnie już puszczają
i nachodzi człowieka ochota, żeby zaopatrzyć się w pamiątki. Nie raz już
odkładałem zakup tychże na później i nigdy nic dobrego z tego nie wynikało.
Choćby dnia poprzedniego. Po odwiedzeniu Kota Gede specjalnie pojechaliśmy do Prawirotaman.
Jest tam skromny sklepik z, nazwijmy to z przymróżeniem oka, antykami. Poprzednio
nie miałem czasu spokojnie zapoznać się z asortymentem, spytałem więc tylko
sympatycznego kupca, w jakich cenach są maski. Od dwudziestu do stu tysięcy.
Świetnie, to wrócę później. No i później było nieczynne, a nikt z okolicznych
handlarzy nie wiedział dlaczego i na jak długo. Jak towar jest dobry a cena
okazyjna, trzeba brać i tyle. Więc dziś i basta. Sensowną maskę, choć
niepostarzoną, udało mi się znaleźć w dużym sklepie, gdzie jakiemuś nieznanemu
z imienia miejscowemu geniuszowi przyszło do głowy, żeby odpuścić sobie obrzęd
targowania i opatrzyć towary cenami. Jak u błogosławionych Ormian w Aleppo.
Targowanie jest spoko, ale jak się chce spokojnie nakupić dużo rzeczy, nalepki
dają niewiarygodną oszczędność czasu. Większości ludzi dają też ceny, których
nigdy nie osiągnęliby na straganie. Prócz maski do toreb trafiły więc również
oprawione w batik notatniki, zakładki i tona bransoletek. To jednak powiedziawszy,
przyznać trzeba, że stragan to stragan. Na jednym z nich, po dobrej walce
zgodnej z regułami sztuki targowania, nabyłem dwie skórzane i pięknie malowane
lalki, które, o ile nie zniszczą się w transporcie, ozdobią nasze wytęsknione gdańskie
mieszkanie. Werkudara, o którym wspominałem już przy okazji koszulek, i
Butatorong, czerwony olbrzym z wybałuszonymi oczami, który, jeśli dobrze
zrozumiałem właściciela Tiffy, mieszka w dżungli i jest symbolem wiecznego
głodu.
Nastał
ostatni dzień naszego pobytu w kulturalnej stolicy Indonezji, w związku z czym
należało, wreszcie po pierwsze się dokulturalnić, po drugie odwiedzić sułtana.
Szczęście nam sprzyjało, w sobotni poranek na terenie kratonu odbywać się miało
przedstawienie Wayang Kulit, czyli jawajskiego teatru cieni.
Nastał
ostatni dzień naszego pobytu w mieście becaków. No, do diabła, musieliśmy w
końcu przejechać się tą odmianą rikszy... Ile więc za kurs do kratonu, drogi
kierowco becaka, zlewaliśmy Cię przez ostatni tydzień, teraz masz swoją szansę!
Jakoś żaden z naszych potencjalnych przewoźników nie wydawał się być pod
wrażeniem nagłej zmiany nastawienia. Jakby praca ich polegała tylko na
wykrzykiwaniu tradycyjnych zlepków ‘mister’, ‘becak’ i ‘very quick’, nie na
pedałowaniu. Zagadywani, leniwie podnosili się ze swoich pojazdów, w których
rozparci przeczekiwali upał, czyli cały dzień, tylko po to, by usłyszawszy
naszą propozycję cenową szybko powrócić do dającej rozkoszny cień budki.
Probowlaiśmy zacząć od dziesięciu, później piętnastu tysięcy za dwa becaki.
Ewidentnie nie było szans. Po kilku niedobitych targach spróbowałem dwudziestu
tysięcy. Na tym etapie znalazło się, z łachy, dwóch śmiałków. Jednemu chyba nawet zależało, drugi zrobił mu
przysługę. Wskoczyłem do swojej budki, upewniwszy się uprzednio, że reszta
rodziny siedzi w drugiej, i pogrążyłem się w ekonomicznych rozmyślaniach. Dwa
becaki za dwie dychy dają po dyszce dla każdego właściciela. Przy obecnym
kursie rupii to 3,5 złotego na łebka. Za tyle można w Yogyakarcie zjeść skromny
obiad, miska makaronu z kurczakiem i mrożona herbata. Źle? Dalej. Podróż z
Sosrowijayan do kratonu, przy leniwym pedałowaniu, zajmuje jakieś sześć minut.
Co daje 35 zeta za godzinę pedałowania. Praca na świeżym powietrzu, kosztów
brak. Źle? Ja tam bym się skusił. Ale biorąc pod uwagę powyższą relację z
szukania chętnych na przejażdżkę, dla tubylców najwyraźniej to opcja nie dość
dobra. A potem się słyszy jacy to biedni ludzie w tej Indonezji, jakie to
głodowe mają pensje, o ile w ogóle mają pracę... Ojej, normalnie się popłaczę
chyba, a zaraz potem wpłacę okrągłą sumkę na jakąś organizację charytatywną...
Zatrzymaliśmy
się na zakurzonym i skwierczącym w upale placu ze dwieście metrów od bielonych
murów sułtańskiego miasta w mieście. Dalej zabłądzić raczej trudno, wystraczy
przyłączyć się do tłumu i poruszać się z prądem. Trik jest tylko z dostaniem się
do środka. Z jakiegoś bowiem powodu wejścia są dwa a każde z nich daje dostęp
tylko do części włości Hamengkubuwono X. Tym razem Lonely Planet stanęło na
wysokości zadania, doradzając wejście dalsze, pod zegarem. Choć kosztowało nie
pięć, jak bliższe, lecz dwanaście tysięcy, istotnie zaprowadziło nas tam, gdzie
dostać się chcieliśmy.
Kiedyśmy tylko,
zdjąwszy, zgodnie z nakazem strażnika, kapelusze, dostali się do środka, uwagę
naszą przykuła dobiegająca z obszernego, zdobnego pawilonu nieśmiała i chybocząca
się, jak to podczas przedkoncertowego strojenia i rozgrzewki, muzyka. Istotnie,
przedstawienie jeszcze się nie rozpoczęło. Oświetlony od tyłu płócienny ekran,
za którym w specjalnej listwie pozatykano lalki, pozostawał nieruchomy. Muzycy
gamelanu, tradycyjnej jawajskiej orkiestry, dopiero kończyli herbatę, której
charakterystyczne kufelki z pokrywkami niedbale porozstawiane były wokół.
Niespiesznie dopalając papierosy, odgrywali swoje partie, gawędząc ze sobą
pomiędzy nimi. Dzięki niecodziennej leniwej i pełnej luzu atmosferze, którą
roztaczali artyści, mogliśmy śmiało, nie troszcząc się o to, że komuś
przeszkadzamy, obejść cały pawilon dookoła i wszystkiemu dokładnie się
przyjrzeć. Długą chwilę poświęciliśmy tok
dalang, mistrzowi ceremonii, narratorowi, który zasiadł już za ekranem i nie
wiadomo kiedy począł snuć swoją opowieść. Podążając dalej, wbrew modle
buddyjskiej, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, oglądaliśmy instrumenty i
zestawy instrumentów skłądające się na wspomniany gamelan. Metalofony, ksylofony,
instrumenty strunowe smyczkowe i szarpane, wreszcie różnorakie bębny i gongi –
nie dziwota, że do ich obsługi potrzeba jakichś, lekko licząc, dwudziestu osób.
Głównie, jak skonstatowaliśmy, odzianych w tradycyjne batikowe płaszcze i
czapeczki staruszków, którzy wkrótce zejdą na raka płuc. Wymiana pokoleń
słabsza niż w polskich szkołach. Chociaż jest jaskółka, jest. Jeden z muzyków
miał ze sobą chłopca, syna , może wnuka, wiosen mniej więcej czterech czy
pięciu, który najwyraźniej wstąpił już na długą i wyboistą drogę kariery
muzycznej. Ubrany podobnie jak jego starsi towarzysze malec jeszcze na niczym
nie grał, ale z lubością przechadzał się po błyszczącej posadzce pawilonu,
przykuwając uwagę widzów bardziej chyba niż kolorowe lalki z bawolej skóry i
rzucane przez nie na ekran cienie. W pewnym momencie zgrabnie usiadł w pozycji
lotosu i nonszalancko wodząc wzrokiem po zebranych, z iście stoickim spokojem
pozwalał się fotografować. Nim obeszliśmy cały pawilon dookoła i wróciliśmy na
nasze miejsca, przedstawienie Wayang Kulit (wyjaśnię jeszcze: wayang to cień,
kulit to skóra), którego tradycje sięgają przynajmniej początków naszej ery,
rozpoczęło się już na dobre. Opowiadana po indonezyjsku historia najwyraźniej
nabrała tempa, bo ruchome ramiona lalek poczęły poruszać się nieco częściej i
jakby żywiej. Tak czy inaczej, dynamika i ekspresja nie porażały, delikatnie
mówiąc. Nie rozumiejąc o czym mowa, trudno pasjonować się i samą opowieścią. A
cały show, w wersji wieczornej, trawać może nawet całą noc! Już wiem chyba o co
chodziło autorom przewodnika, którzy polecali wziąć ze sobą poduszki...
Dziś, tak czy
inaczej, nie mieliśmy już kilku godzin, które moglibyśmy poświęcić tego rodzaju rozrywce. Wymknęliśmy się więc
chyłkiem i ruszyliśmy dalej. Ciągle obserwowani przez licznych strazników,
zadziwiająco naturalnie wyglądających w klimatycznych jawajskich strojach,
wstąpiliśmy do muzeum batiku. Większość stałej ekspozycji poświęcona jest wzorom
zaprojektowanym specjalnie dla każdego członka rodziny sułtańskiej. Tak jak
każdy klan w Szkocji ma swój tartan, tak tu każdy krewniak sułtana ma swój
batik. Dynastia, która dzierży władzę w rejonie Yogyakarty od roku 1755, cieszy
się wyjątkową długowiecznością – przez 256 lat jej trwania na sułtańskim tronie
zasiadało ledwie 10 władców. Obecny sułtan, wspominany już Hamengkubuwono X,
jest po sześćdziesiątce a rządzi od 1998 roku. Może zwróciliście już uwagę na
pewną sprzeczność, wszak Indonezja to kraj przykładnie demokratyczny,
prezydenta po bożemu wybiera się w wyborach i tak dalej. Co tu zatem robi jakiś
sułtan, z tysiąca i jednej nocy się urwał? Otóż trochę tak. W poszanowaniu wyjątjkowo
mocnej tradycji zrobiono dla niego wyjątek, pozwalając mu sprawować te same
obowiązki, co zarządcom innych prowincji, i zachować przy tym prawo do
dziedziczenia urzędu. Więc nie tylko miasto w mieście, ale i po trosze państwo
w państwie...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi_u4RxAK-dNufmyTacUAd3IkJm3oWuEmFgIQzBCAh4MKuijkUlc_DM633Xiw2e9FIcmhTmg_MjUKv1SCc0d39fyWLW-ST1x2dRD7c-kA8MwkA7rUTk_hqFRE-A99t9hjopFyiVDDP0r74/s320/DSCN0976.jpg)
I to by było
– już Was wystarczająco, drodzy Czytelnicy, skrzywdziłem – na tyle.
Pożegnaliśmy się z rodziną prowadzącą Tiffę i taksówką pomknęliśmy na pobliskie
lotnisko, które poziomem gwaru i zatłoczenia przypomina raczej dworzec.
Zapłaciliśmy jeszcze okrutny haracz w postaci jakiejś bezczelnie dodatkowej
opłaty lotniskowej – ależ dziś dużo zrzędzenia na temat pieniedzy – i niespodziewanie
punktualnym samolotem Sriwijaya – nomen omen – Air polecieliśmy do Jakarty. Na
koniec przetestowaliśmy wcale znośne połączenie taksówkowe z lotniska do naszej
Taman Surya Lima, Palm Mansion Apartment. Koniec i bomba, kto czytał, ten
trąba.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgWMhe8Dqf_Ur2LT0o-HXLEmpznqTd_mrk2RtViM5Zdj0pbGPPmLxRezm_ohk1G3M0DAwjYeh4sXdg0eN2i-06TPyyrbWZE_ChKIf-dSSIS6WlVAwk8f7crFxAghf88Jxf3EL-8-Iy2NAc/s320/DSCN0994mod.jpg)
Trochę się obawiałem popularności głównej atrakcji okolicy. Znając nasze dość podobne podejście do tematu, napalam się nieco mniej, chociaż oczywiście mam nadzieję kiedyś dotrzeć.
ReplyDeleteMimo wszystko, pomijając różnorakie minusy typowe dla takich atrakcji, warto, nie przeczę. Szczególnie jakbyś się merytorycznie przygotował na te wszystkie niesamowitości, którymi bez przygotowania ciężko się zachwycić. Z Twoim bagażem doświadczeń wszechazjatyckich będziesz się pewnie zastanawiał, gdzie się podziali wszyscy ci naganiacze, których ja się czepiam...
ReplyDeleteŻeby jeszcze to miejsce miało trochę więcej życia w sobie... Niby tam są jakieś pielgrzymki, jakieś medytacje, ale chyba tylko od święta, ja tego w żaden sposób nie doświadczyłem.
Nie wiem, czy Cię pocieszę, czy zasmucę, ale wszystkie te większe atrakcje cechuje bardzo umiarkowana autentyczność. Życie w nich panujące sprowadza się do upierdliwych dzieci z pamiątkami, ewentualnie stada upierdliwych taksiarzy. Urodziliśmy się o jakieś 100 lat za późno ;)
ReplyDeleteJEEEEEEEEEEEJ!!!!!!!!!! Napisałeś do mnie w notce!!!!!!!!!!!! Jaram się bardzo!!! Bo właśnie nadrabiam notkowe zaległości... Pozdrawiam!
ReplyDeleteKochająca siostra, ciocia i szwagierka!
No i dotarłem! Serię przemyśleń o krajowcach-taksiarzach mam podobną. Jeszcze bardziej polubiłem panów od batiku i wystaw sztuki. Połowa moich wspomnień z Yogyi, to walka z ludnością tubylczą. Borubar tak, ale jednak mniej niż Angkor i Bagan. Banan mnie jakoś bardziej wzruszył, mieliśmy go niemal dla siebie, może 20 osób, a wcześniej czytałem, że tam nędza i nic ciekawego, więc miałem niezły opad pały, gdy to zobaczyłem.
ReplyDelete